Grønne gjennomslag i Nannestad

Her kommer litt info om hva vi har jobba for, og hva vi har fått til i kommunestyret i Nannestad. Oversikten er ikke uttømmende, og det vil ta litt tid å få lagt inn ting bakover i tid, men vi jobber med saken!

Strategi for gjenbruk og sirkulærøkonomi!

I kommunestyremøtet 2.5.23 fikk vi flertall for vårt forslag om at Nannestad skal ha mål for og strategi for gjenbruk og sirkulærøkonomi. Les gjerne mer her.

Arealregnskap!

I kommunestyremøtet 2.5.23 fikk vi flertall for vårt forslag om at Nannestad skal lage et arealregnskap. Les gjerne mer her.

Penger til naturmangfoldstiltak!

I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2023 fikk vi flertall for å sette av 50 000 kr til naturmangfoldstiltak. 25 000 kr er gitt som tilskudd til Naturvernforbundet i Nannestad og Gjerdrum til bekjempelse av fremmede arter. Resten skal brukes på andre tiltak i handlingsprogrammet til kommunedelplanen for naturmangfold.

Penger til tiltak psykisk helse og rus!

I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2023 fikk vi flertall for å sette av 100 000 kr til tiltak psykisk helse. Disse pengene er brukt på aktiviteter og turer.

Innsektsvennlig kommune!

23.3.21 fremmet vi en interpellasjon om innsektsvennlig kommune. Den fikk enstemmig tilslutning, og det ble lagt fram flere saker etterpå om hvordan Nannestad kan bli mer innsektsvennlig.

Vi vil at insektene også skal trives i Nannestad. Derfor spurte vi ordføreren i kommunestyret 23. mars om han vil ta initiativ til å legge til rette for insekter på egnede kommunale områder. For eksempel kan deler av plenen i borggården ved kommunehuset bli blomstereng. Også ved skoler, barnehager og sykehjem kan det plantes blomster som kan gi insektene mat, og hvorfor ikke også ved veier og rundkjøringer?
Lurer du på hvorfor dette er viktig? I korthet er det fordi insektene er truet. Forskere har påpekt at hvis utviklingen fortsetter slik den har gjort i moderne tid, vil halvparten av insektene være borte om femti år. Om hundre år vil de aller fleste være forsvunnet. Insekter er essensielle for at blomstrende planter skal kunne formere seg. Opp mot 30 prosent av den maten vi spiser er direkte eller indirekte avhengig av bestøvning.

Kjønnsnøytral toppledertittel!
Det offentlige Norge har i flere år jobbet for å oppnå et kjønnsbalansert språk. Ett av virkemidlene er kjønnsnøytrale titler. I forbindelse med den nye kommuneloven, som trådte i kraft i fjor, ble det anbefalt å ta i bruk tittelen kommunedirektør.
Vi i MDG foreslo å innføre kommunedirektør da kommuneloven var på høring, men nådde ikke igjennom. 13.2.2020 tok vi opp spørsmålet på nytt. Denne gangen ble det positivt mottatt, og fra juli 2020 har Nannestads toppleder hatt den kjønnsnøytrale tittelen kommunedirektør.
Man kan lett tenke at slikt ikke er så farlig. At det som teller er at folk ikke lar seg begrense på grunn av kjønn. Men forskning viser at et kjønnet språk kan påvirke hva vi tenker på som spesifikt kvinnelig og mannlig. Det gjelder selv om vi tror at det ikke påvirker oss. Derfor er det viktig å ha et kjønnsbalansert språk.

FNs bærekraftsmål skal være styrende!
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2019 fikk vi flertall for dette forslaget:
FNs bærekraftmål skal være styrende for Nannestad kommune i perioden. Dette
forutsetter at det gjøres en systematisk gjennomgang av målstrukturen med sikte på å
innarbeide den i kommunens planverk. Når det gjelder klima og miljømål for
kommunens egen virksomhet legges spesielt vekt på følgende:
a. Alle nye bygninger skal planlegges med lavest mulig klimaavtrykk.
Opprustningen av gamle bygninger skal så langt det er økonomisk forsvarlig
bringes opp på en god standard med hensyn til energibruk.
b. Det gjøres også en vurdering av om merkostnaden med installasjon av solceller
og solfangere på kommunale bygg er forsvarlig.
c. I all saksbehandling forut for politiske vedtak skal det gjøres en vurdering av
konsekvensene for klima, miljø og naturmangfold. Dette legges inn som fast
punkt i malen for saksfremlegg.
d. I tråd med tidligere vedtak skal kjøretøyparken til kommunen konverteres til
nullutslipp i takt med utskiftingen av kjøretøy.
e. For tunge kjøretøy der el-teknologi ikke ennå er et reelt alternativ, vurderes det
om det er mulig å bruke bærekraftig biodrivstoff uten palmeolje.

Deleordninger for elbil og elsykkel!
Kommunen forsøker å initiere elbil- og elsykkeldelingsordninger i Teiebyen og
Maura, gjerne i samarbeid med utbyggere og Ruter.

Grønne tak!
Det vurderes hvordan vi kan kreve grønne tak på utbyggingsprosjekter, særlig i
tettbygde strøk. Sak om dette fremmes for kommunestyret via Plan- og
utviklingsutvalget og Klima- og miljøutvalget. Saken må ta høyde for at unntak kan
gis dersom utbygger ønsker å legge solceller eller lignende på taket i stedet

Bedre arbeid mot seksuell trakassering!
Høsten 2017 var prega av nyheter om seksuell trakassering i ulike bransjer, noe som viste at de fleste
virksomheter gå i seg selv og vurdere om de gjør nok for å forebygge og skape bevissthet
rundt seksuell trakassering. Kommuner har et særlig ansvar, i sin rolle som offentlig aktør,
som arbeidsgiver, og som tjenesteyter. Derfor fremmet vi 13.2.2018 en interpellasjon om bedre arbeid mot seksuell trakassering. Denne ble godt mottatt, og 18.9.2018 ble det lagt fram egne retningslinjer for forebygging, oppdaging og håndtering av seksuell trakassering i Nannestad.

Årlig bærekraftsrapport og klimabudsjett!
I forbindelse med behandling av budsjettet for 2018 fikk vi flertall om at det skal legges fram en årlig bærekraftsrapport og klimabudsjett for Nannestad kommune, sammen med det årlige kommunebudsjettet.
Klima- og miljøvennlige innkjøp!
I forbindelse med behandling av budsjettet for 2018 fikk vi flertall for mer klima- og miljøvennlige innkjøp.

Klimasmarte bygg!
I forbindelse med behandling av budsjettet for 2018 fikk vi flertall for at Nannestad kommune skal være en klimasmart kommune der det ved alle større om- og påbygginger av våre formålsbygg gjøres grundige vurderinger av energibruk. Ved nybygg ønsker kommunestyret at det alltid skal velges klimasmarte løsninger og at fornybare energikilder som solceller eller solfangere og jordvarme inkluderes i vurderingen. Kommunestyret ønsker også at det foretas en vurdering av muligheten av å sette opp solceller eller solfangere på eksisterende bygg. Rådmannen bes om å legge frem en sak om dette for kommunestyret i løpet av 2018.

Meråpent bibliotek!
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2017 fikk vi flertall for dette forslaget: Prinsippet om «meråpent bibliotek» legges til grunn for den videre planlegging av fremtidige lokaler for biblioteket. Dette legges inn i arbeidet med kulturplanen.
Våren 2023 åpnet det nye biblioteket, og så vidt vi har fått beskjed om vil meråpent bibliotek bli innført i løpet av høsten 2023.

Elbiler i egen drift!
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2017 fikk vi flertall for dette forslaget: Rådmannen bes iverksette tidligere kommunestyrevedtak om utskifting av bilparken til elbiler etter hvert som kjøretøy skal skiftes ut eller nye kjøretøy skal anskaffes. Rådmannen bes rapportere fortløpende til klima-/miljøutvalget om utskiftede og nyanskaffede kjøretøy.

Oljefyr!
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2017 fikk vi flertall for dette forslaget: Kommunestyret ber rådmannen om en politisk sak om oljefyring basert på mineralolje i
kommunal drift, med sikte på at disse kan bygges om til bruk av annen type olje eller
eventuelt skiftes ut i løpet av 2017.

Opprinnelsesgaranti strøm!
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2017 fikk vi flertall for dette forslaget: Kommunestyret ber rådmannen om en politisk sak om opprinnelsesgaranti på strøm og grønne sertifikater for strøm for å sikre at kommunen kjøper så bærekraftig strøm som mulig.»

Klimaregnskap!
I møte i klima- og miljøutvalget 12.9.2016 fikk Nannestad MDG flertall for sitt forslag om at det skulle utarbeides et klimaregnskap for Nannestad kommune. Klimaregnskapet ble utarbeidet, og sluttbehandla i kommunestyret 22.6.2017.

Naturmangfoldsplan!

I forbindelse med behandling av kommunens planstrategi høsten 2016 fikk vi flertall for vårt forslag om at Nannestad skulle lage en egen kommunedelplan for naturmangfold (se kommuneplanutvalget 17.8.16). Kommunedelplanen for naturmangfold ble utarbeidet og sluttbehandla i kommunestyret 26,3,19 og kan leses her: Kommunedelplan for naturmangfold Nannestad 2019-2026.

På kommunens nettsider kan man lese om naturmangfoldsplanen:

Kommunedelplan for naturmangfold er et retningsgivende styringsverktøy for kommunen i arbeidet med å ta vare på naturmangfoldet i kommunen. Planen skal bidra til å løfte naturforvaltningen og bidra til at det blir lettere å prioritere ivaretagelse av verdifull natur i arealforvaltningen.  Naturmangfoldet skal være en viktig premiss i kommunens forvaltning.

Som del av prosjektet er det opprettet egne kart om naturmangfold på kommunens nettside. Her kan en få opp kart over blant annet registrerte naturtyper, rødlistede arter, kulturlandskap, miljøregistreringer i skog (MIS) og verneområder i kommunen. Link: www.nannestad.kommune.no/kartportal/ – Søk så videre på kommunekart og kartlag.

***

Lista over gjennomslag er under arbeid, og vil bli supplert både bakover i tid, og framover når nye gjennomslag kommer.

***

I tillegg har vi selvfølgelig fremmet utallige forslag gjennom disse 8 årene, som ikke har fått flertall. Derfor trenger vi flere stemmer, så vi kan bli flere grønne representanter i kommunestyret, som kan fortsette å gjøre Nannestad enda grønnere og mer bærekraftig framover.