Fotocredit:

Grønt gjennomslag – Nannestad får strategi for gjenbruk og sirkulærøkonomi!

I kommunestyremøtet 2.5.23 fikk Nannestad MDG flere supre gjennomslag! Et av dem var at det skal lages en strategi for gjenbruk og sirkulærøkonomi for Nannestad!

12. mai, 2023

Det er noe vi har jobba for i flere år, og endelig ble flertallet i kommunestyret med. Ekstra gøy er det å se at man kan få gjennomslag selv om man er enslig representant. Takk til vår egen Kristin Antun, takk til Nannestad SV som fremmet forslaget sammen med oss, og takk til de partiene som stemte for forslaget!
Gjenbruk og sirkulærøkonomi er helt avgjørende for en bedre ressursbruk. Nannestad kommune har vedtatt å legge FNs bærekraftsmål til grunn for alt arbeid. En del av dette må være å redusere klimagassutslipp og unødvendig avfall, og en best mulig ressursutnyttelse.
Asker kommune satte i 2019 i gang et ombruksprosjekt, blant annet som et ledd i egen kommunesammenslåingsprosess. De satte som mål at 80% av møblene og inventaret skal ombrukes. Sammen med blant annet GreenStock og Circular Ways kartla de møbler og inventar som kunne ombrukes og redesignes, og hvordan skape en kulturendring for ressursgjenbruk. Som en del av prosjektet har de både brukt interne og eksterne samarbeidspartnere og ressurser, inkludert hvordan dette arbeidet kunne kobles med arbeidstilbud for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Foreløpig nærmer de seg 50% ombruk, og med en økonomisk besparelse på 11 millioner kroner, 60 tonn redusert avfall og redusert co2-utslipp på 100 tonn, noe som tilsvarer utslippet fra hele energiforbruket til Asker kommune i 2017.
Gjenbruk og sirkulærøkonomi er altså bra for ressursbruk, bra for minimering av avfall, bra for klima, og bra for kommunens lommebok. Vi gleder oss til å se strategien når den kommer!
Det kommer flere poster om grønne gjennomslag, så følg med videre!