EUB | Vårt svar til Nannestad SV

10.2.2015 hadde Nannestad SV et innlegg om oss i Eidsvoll Ullensaker Blad (se her).

Her kan du lese vårt svar til dem. Svaret ble publisert i EUB 12.2.2015 .

EUB 12.2.15

NANNESTAD MDG INVITERER TIL SAMARBEID I KLIMASAKEN

Nannestad SV er bekymret for å miste velgere. Nannestad MDG tror klimasaken styrkes av at mange jobber for den, og vil heller snakke om politikk og samarbeid.

Kjære Ørn-Terje, Marianne og resten av Nannestad SV. Takk for den varme velkomsten i EUB 10.2.2015. Jeg er glad for en hver anledning til å snakke om miljø og setter pris på at også andre enn vi i Miljøpartiet De Grønne setter klima på dagsordenen. Flott at også dere kjenner eierskap til miljøsaken. Så langt har vi noe felles. Dessverre er det likevel for mye som skiller oss til at vi bare kan hoppe over til dere. Hadde vi ønsket å stemme SV hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi, som alle Norges velgere, er frie til det. Men det er gode, politiske grunner til at vi lar det være.

En ting som skiller oss er åpenbart synet på velgerne. Vi tror ikke at det finnes et lite, begrenset antall miljøvelgere, som vi eventuelt må stjele fra dere. Det er å undervurdere velgerne, og å grovt underkjenne det politiske rommet som finnes for å føre en bedre klima- og miljøpolitikk. MDG har siden valget i 2013 fått hele det politiske Norge til å snakke om det grønne skiftet og hva vi skal leve av etter oljealderen, noe ingen snakke om tidligere. Dette viser hvor stort behovet er for et parti som ikke på forhånd har lovet seg bort til et av de store fossilpartiene, noe som er det samme som å love at miljø og klima aldri blir virkelig viktig. Miljøvelgerne blir flere og flere, noe som blant annet synliggjøres av at MDG har tyvedoblet medlemsmassen sin siden 2011. Dersom SV mister velgere er det ikke fordi det finnes et alternativ, men fordi velgerne foretrekker det alternativet. De som er nysgjerrige på hva MDG er opptatt av i tillegg til kollektivtrafikk og sykkelveier er mer enn velkomne til å ta kontakt med oss, eller lese partiprogrammet vårt.

MDG inviterte allerede i 2013 til et bredt samarbeid med alle partiene som er villige til å sette miljø og klima først. Invitasjonen står fortsatt åpen, også til SV. Vi syns derfor det er trist at Nannestad SV heller bruker spalteplassen på å krige med MDG om det som høres ut som et lite og på forhånd definert antall miljøvelgere. MDG har høyere ambisjoner, og håper velgerne i Nannestad vil gi oss muligheten til å vise det.

Kommunen vår har alt å tjene på at vi er flere partier og flere personer som brenner for å gjøre Nannestad til et best mulig sted. Konkurranse gjør at vi skjerper oss og utvikler enda bedre politikk. Så takk igjen, Ørn-Terje og Marianne. Vi gleder oss til en spennende valgkamp og håper på et godt samarbeid med alle som vil jobbe for et grønnere, mer bærekraftig Nannestad.

Kristin Antun

Leder i Nannestad MDG