Live Grønbekk

Fotocredit: Ståle Sørmo

Vår 3. kandidat heter Live Grønbekk, er 19 år og bor rett ved flyplassen på Gardermoen.

Til høsten vil Live gå i gang med studiene for å bli sykepleier, forhåpentlig får hun studieplass i Oslo.

Live har bodd i Nannestad nesten hele livet, men kun gått to år på skole her. På disse to årene har hun blitt enda mer glad i Nannestad. Hun ser hvilke gode kvaliteter kommunen har å by på, derfor vil hun være med og ta vare på kommunen vår. Før hun gikk på skole her i Nannestad, gikk hun på steinerskole i Eidsvoll og Oslo. Der har hun lært masse om naturen og hvorfor vi burde være mer takknemlig for den.

Dyrevern er helt klart hennes hjertesak. Hun mener at ingen arter fortjener å lide på grunn av hva vi mennesker gjør med planeten vår. Kjøttproduksjonen, hvor dyr går rundt i små båser og venter på å dø for at vi mennesker skal få burgere og pølser på grillen, er hun motstander av. Hun er ikke en av dem som mener at vi alle burde bli veganere, men at maten smaker bedre når du med god samvittighet kan spise den.

Live føler sterk uro for framtida, for livet på jorda, for den arven hun og hennes jevnaldrende er i ferd med å overta den videre forvaltningen av. Hun vet at framtidas generasjoner må gjøre det bedre enn dem før oss, dem som styrer nå. Vi må få alle verdens mennesker til å hjelpe til å redde kloden. Vi kan ikke fortsette å leve slik vi gjør. Dersom en annen art enn mennesket hadde påført jorden skade i samme grad som oss, ville det blitt ramaskrik, store protester og krav om massebekjempelse av denne arten. Hva med oss selv?, undrer Live.

For Live er det viktig at matjorda vi har her i kommunen blir vernet og at andre naturområder og arter vi har blir vernet og restaurert. Hun er også opptatt av at vi tar vare på de eldre og at det tilrettelegges slik at de kan bo hjemme så lenge de måtte ønske.

Det aller viktigste, etter Lives mening, er når alt kommer til alt at vi er gode mot hverandre, jorda og oss selv.